17 martie 2014

Cum Poti Studia in SUA

Acest post este pentru toti cei interesati in a studia in Statele Unite ale Americii, fie ca sunt elevi de liceu, studenti sau adulti in toata regula cu job si familie. Si eu am luat acest drum si imi dau seama ce mult ar fi insemnat sa am informatii de la cineva care a trecut prin aceasta experienta. Inainte de orice sfat ti-as putea da, vreau sa te rog sa nu te gandesti ca nu poti studia in SUA cu salariile/pensiile parintilor din Romania! Nu te descuraja daca situatia ta financiar nu iti surade. E adevarat ca educatia in SUA este scumpa, dar exista nenumarate burse si alte surse de ajutor financiar care sunt acolo sa te ajute. Si eu ma aflam in aceasta categorie de potentiali studenti, dar am incercat! Da-ti toata silinta si vei culege roadele.

Intre timp am facut un video pe youtube cu informatii despre acest subiect.

https://youtu.be/48FPDAxBLvk



** In primul rand, gandeste-te bine daca vrei cu adevarat sa iei acest drum. Nu e usor sa locuiesti departe de familie sau sa te adaptezi la o noua cultura. Fa-ti o lista cu argumente pro si contra unei astfel de decizii pentru a face o alegere cat mai bine gandita. Daca ai cunostintei in SUA, intreaba-i. Cauta pe Internet impresii. Informeaza-te! 

** Este foarte important sa cunosti limba engleza, macar la nivel mediu. Vei locui intr-o tara care, desi nu are limba oficiala la nivel federal, vorbeste predominant limba engleza. Cursurile sunt predate in engleza, manualele sunt in engleza, temele sunt in engleza, vei comunica cu noii prieteni in engleza. In plus, va trebui sa dai examene in limba engleza (SAT si TOEFL - de care voi vorbi mai tarziu) pentru a fi acceptat la Universitate. Daca nu cunosti suficient de bine aceasta limba, nu vei obtine un scor favorabil.

Acum sa va explic, pe scurt, cum e sistemul universitar in SUA (sau higher education). Acesta este format din mai multe trepte:

- undergraduate (4 ani - sau 3 daca alegi sa mergi la scoala si vara, sau sa te incarci cu multe cursuri in fiecare semestru). La absolvire obtii Bachelor's Degree cu o anumita specializare sau mai multe. Depinde de ce alegi sa studiezi. Aici poti alege sa studiezi ce vrei! Asta e frumusetea sistemului de invatamant in America. Poti explora cat vrei pana iti dai seama ce ti-ar place sa faci in viata. De exemplu, eu am facut cursuri de Istorie, Arta, Fizica, Biologie, Etica in Biotehnologie. As fi putut sa fac si cursuri de jurnalism, limbi straine, dans din buric (nu va mint!), nutritie, cate-n luna si-n stele! Lista de cursuri oferite variaza de la o Universitate la alta, dar sa stii ca exista o multume de optiuni.

- programe post-undergraduate care se impart in:
   - graduate (programe de Master). Durata acestora depinde de ce fel de Master vrei sa faci. Cel mai scurt e de 1 an, dar e foarte intens. Altele pot dura si 3 - 4 ani. Dupa Master poti obtine si doctorat (PhD). Majoritatea programelor de Master (si aici ma refer la mai toate sau cel putin cele reputabile), nu accepta aplicatii decat daca ai diploma de Bachelor's de la undergraduate school. Deci pentru o educatie completa, trebuie sa ai neaparat prima treapta facuta si diploma Bachelor's in mana.

   - professional schools (in romana, scoli profesionale). Aici se face o MARE distinctie intre ce inseamna acest nivel in Romania si in SUA. In Romania, scolile profesionale se refera la alternativa la liceu (din cate stiu eu). In SUA, scolile profesionale sunt cele mai competitive programe deoarece te pregatesc pentru o cariera anume, iar nivelul ridicat de educatie confera si salarii mult mai mari decat daca faci numai undergraduate. Aici se incadreaza Medicina, Stomatologia, Farmacia, Dreptul, Arhitectura, Afaceri, Jurnalism, Veterinara si altele.

Scenarii:
a) Daca esti elev in clasa a X-a si vrei sa devii medic stomatolog in SUA, trebuie sa termini un program undergraduate (prima treapta), iar in penultimul an aplici pentru admitere la Dental School. Majoritatea termina in 8 ani (4 prima treapta, si 4 cea de-a doua), insa poti termina si mai devreme daca alegi sa renunti la cateva veri la mare sau la ceva timp liber.

b) Daca esti student la Drept in Romania si vrei sa faci Dreptul in SUA, trebuie sa aplici pentru un transfer la o universitate din SUA unde sa obtii Bachelor's Degree (prima treapta) si apoi, cu un an inainte de absolvire, aplici pentru Law School (care dureaza 3 - 4 ani, depinde de universitate si de tine).

c) Daca vrei sa devii Psiholog in SUA si nu ai studii universitare deloc in Romania, trebuie sa aplici pentru undergraduate (prima treapta), iar in penultimul an, la un program de Master in psihologie.

d) Daca ai terminat studiile universitare in Romania, s-ar putea sa le poti echivala in SUA, dar asta depinde de ce diploma ai si ce cerinte exista aici pentru acea diploma. Cunosc un doctor care a terminat Medicina in Romania si si-a echivalat diploma in SUA cu success. In alte cazuri insa, trebuie sa reiei studiile de Medicina daca nu te ridici la nivelul asteptat. Depinde de fiecare...

Scenarii putem face cati oameni sunt pe acest pamant. Fiind ca eu am plecat in SUA dupa liceu, va voi prezenta pasii pe care eu i-am facut pentru a studia aici.

Pasii generali de admitere sunt umatorii:
1) Cauta pe Google diverse colegii/universitati la care ai dori sa aplici. Acolo vei gasi cerintele lor precise! Aceste cerinte difera in functie de scoala aleasa, asa ca informeaza-te cat mai bine. Daca ai intrebari, trimite reprezentantilor scolii un e-mail. De cele mai multe ori raspund foarte repede si te vor ajuta cu procedeul de admitere. Fiind ca te vei clasa ca International Student, fiecare colegiu are o sectiune pe site-ul lor special pentru aceasta categorie de studenti. Acolo vei gasi informatiile pertinente. Fa o lista cu scolile care te-ar tenta si include informatii de gen: cerinte, documente, examene, data limita de aplicare, cost, BURSE/AJUTOR FINANCIAR - foarte important daca situatia financiara te impiedica sa incerci!

1) Inscrie-te la examenul SAT (Scholastic Aptitude Test). https://sat.collegeboard.org/home
- Acest test este in totalitate in Limba Engleza, dureaza cam 3 ore si jumatate, si costa $86 cand am verificat ultima data.
- Din cate stiu, fee waiver pentru studenti internationali nu exista, dar investitia merita daca intr-adevar vrei sa studiezi in America. Daca vei putea obtine o bursa totala, $86 se merita dupa parerea mea.
- Acest examen este un test standard pe care toti elevii americani de liceu il dau pentru admitere la colegiu.
- Sectiunile cuprinse in examen sunt Gandire Critica, Matematica si Scriere. Din experienta mea, va pot spune ca sectiunea de Matematica a fost foarte usoara (la cata matematica facem noi, in Romania ^_^), iar sectiune de Gandire Critica cea mai dificila. In Romania nu se prea cultiva gandirea critica la liceu, cel putin din experienta mea, si de asemenea trebuie sa cunosti multe neologisme in engleza, dar le poti invata daca te pregatesti din timp.
- Poti cumpara carti de pregatire pentru acest examen. Eu am avut norocul sa cunosc pe cineva care daduse examenul si mi-a imprumutat cartile ei de exersare. Daca insa trebuie sa le cumparati si sunt prea costisitoare, le gasiti si folosite pe Amazon.com, Ebay.com sau alte astfel de site-uri.
- Acest examen nu se da in toate orasele din Romania. Eu l-am dat la Iasi, fiind din Piatra Neamt, deci sa aveti in vedere si acest lucru.
- Daca obtneti un scor necompetitiv si doriti sa redati examenul, puteti s-o faceti, dar sa nu uitati ca va trebui sa plaititi iar taxa de examen si va mai trebui sa faceti un drum.
- Daca vreti sa fiti un aplicant mai competitiv, inscrieti-va si la SAT SUBJECT TESTS (examene de specialitate in diverse subiecte: Biologie, Matematica, Istorie, Literatura etc). Gasiti lista completa pe site. Aceste examene nu sunt obligatorii, dar daca obtineti un scor bun, va poate ajuta la admitere. Exista o taxa separata pentru acest examen. Gsiti pe site toate informatiile pertinente.
** Site-ul de mai sus contine TOATE informatiile care va trebuiesc pentru SAT si va ajuta si sa gasiti informatii despre diverse colegii/universitati din SUA.

2) Inscrie-te la examenul TOEFL (Test of English as a Foreign Language). http://www.ets.org/toefl
- Acesta este atestatul de Lb. Engleza acceptat de majoritatea, daca nu toate, universitatile din SUA. Aveti nevoie de acest examen pentru a demonstra universitatilor nivelul de Lb. Engleza.
- Exmenul costa $200 si este oferit in Arad, Baia Mare, Bucuresti, Constanta, Galati, Oradea si Timisoara. Eu l-am dat la Bucuresti. Si acesta este, binenteles, in totalitate in Lb. Engleza.
- Examenul dureaza cam 4 ore si jumatate, si consta in probe de Citire, Ascultare, Vorbire si Scriere.
- Nici aici nu poti obtine un fee waiver pentru o taxa mai mica, dar, ca si la SAT, se merita daca intra-devar asta vrei sa faci.
- Si pentru acest examen exista carti prin care puteti exersa. Se gasesc mai ieftine pe Amazon.com, Ebay.com sau la cei care le-au folosit deja. ;-)

3) Obtine foaia matricola din liceu. Aceasta trebuie tradusa de un traducator autorizat. Trebuie cate o foaie matricola la fiecare universitate la care aplici, deci mai multe sau mai putine. Eu am avut iar noroc de o traducatoare foarte de treaba care mi-a redus mult din cost pentru ca aveam un volum cam mare de traduceri. Intrebati in stanga si-n dreapta pana gasiti un pret rezonabil.

4) Fa voluntariat/activitati extrascolare. Aceasta este una din cele mai importante parti ale aplicatiei. Americanii pun multa valoare pe partea de voluntariat si munca pentru comunitate (community work), asa ca investeste timp si in asta. Despre astfel de experiente poti povesti in eseul din aplicatie si ajuta foarte mult. Exista o sectiune speciala in aplicatia propriu-zisa in care intreaba despre voluntariat/activitati extrascolare, deci fi pregatit sa ai 2 - 3.

5) Obtine recomandari de la profesori sau liderii activitatilor de voluntariat. Aici depinde de fiecare scoala cate cer. Daca vreti sa economisiti ceva bani pe traducere, roaga profesorii sa scrie recomandarile direct in Engleza. In felul acesta nu va trebui sa platiti la traducator.

6) Obtine Fee Waiver-e pentru fieare Universitate. Cand trimiti aplicatia, in mod normal trebuie sa platesti o taxa anume. Daca nu iti permiti, insa, Universitatea te poate ierta de aceasta taxa daca dovedesti ca nu ai cum sa platesti. La vremea cand eu am aplicat, directoarea scolii nu a vrut sa-mi dea o declaratie de sustinere pentru acest Fee Waiver desi ar fi putut. Am trimis declaratiile de venit ale parintilor si a mers si asa. Cred ca acum poate da si dirigintele sau consilierul scolii. In felul acesta, economisesti o gramada de bani.

6) Aplica pentru AJUTOR FINANCIAR/BURSE daca nu iti poti permite sa studiezi in SUA. Majoritatea universitatilor ofera asa ceva, mai ales daca ai note bune, scoruri bune la SAT si TOEFL, si scrisori de recomandare ca lumea. Fiecare universitate are propria aplicatie pentru ajutor financiar, asa ca intereseaza-te pe site-urile respective. In general, ei vor sa documentezi ce salarii au parintii. Pentru asta va trebui sa traduci autorizat fiecare document, insa. Daca obtii o bursa care acopera numai jumatate din costurile totale, gandes-te la un imprumut bancar din Romania. Se pot face imprumuturi si in State pentru studentii internationali, dar trebuie sa ai un garant, dobanda e mai mare, e mai complicat. Cand te duci la studii, poti lucra 1 - 2 job-uri part time ca sa mai acoperi din costuri sau pentru bani de buzunar. Studentii internationali nu au voie sa lucreze in afara campusului, dar sunt destule oportunitati de job-uri si in campus. Eu am avut de la inceput 2 job-uri (unul intr-un laborator de microbiologie si unul in centrul de meditatii peentru studenti), ambele part-time.

In final, dar nu in cele din urma, trimite aplicatia cu mult inainte de data limita. Cum am mai spus, nu te descuraja daca nu ai o situatie financiara stralucita. Incearca sa gasesti sponsori in stanga si-n dreapta. Eu am primit ceva banuti de la primarul orasului Piatra Neamt, dar nu iti da nimeni daca nu iti explici situatia. Altcineva m-a ajutat si mi-am cumparat primul laptop. Sunt multi oameni cu suflet in jur! Fa-ti visul cunoscut si daca ai potential, si altii vor dori ca tu sa ai succes.

Daca treci prin tot procedeul de aplicatie si obtii doar o bursa partiala, considera un credit la banca. Stiu ca bancile cer un comision foarte mare, dar daca asta e singura solutie si vrei sa studiezi in SUA, do whatever you have to do... Nu vei obtine viza daca nu demonstrezi ca ai bani pentru primul an de studiu. Deci daca anul scolar costa $15,000 si obtii o bursa de $10,000, trebuie sa faci dovada a $5,000 la interviul pentru viza ca sa o obtii. La interviul meu era o fata careia ii lipseau cateva sute de dolari, si nu i-au dat viza pana nu a facut rost de acesti bani.

In concluzie... se poate! Daca o universitate vea sa faci parte din corpul sau de studenti, iti vor oferi marea cu sarea sa te aiba la ei. Totul e sa muncesti si sa crezi in visul tau!

Puteti sa-mi lasati mesaje/comentarii pe blog, la www.facebook.com/CalatorInViata sau pe adresa lauraanamariahurjui@gmail.com

Sunt bucuroasa sa raspund la orice intrebare pe aceasta tema.
Mult success,
Laura


2 comentarii:

  1. Multumesc ptr informatiile date. !! <3

    Voi face si eu cu taty..pasii indicati .
    GOD BLESS YOU !!

    Succes in ''CALATORIA VIETII"" sa iti fie cu sanatate, noroc, bucurii si realizari dorite..
    Te imbratisam cu admiratie si infinita iubire, mom & dad -!! <3 :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna , draga mea ! Nu cred ca ma cunosti inca, insa eu pe tine da ( mai bine zis te-am leganat si m-am jucat cu tine cand erai ffff.mica...cred ca aveai 1 an si jumatate :) ) .Eu sunt Carmen , medic, locuiesc in Iasi si suntem verisoare . Mi se pare foarte interesant tot ce scrii aici ( am descoperit recent blog-ul tau si recunosc ca descopar o fata determinata,ambitioasa dar si altruista in acelasi timp ). Eu am 2 fete si cea mare ,Alexia,desi de cativa ani a inceput o cariera muzicala in paralel cu scoala...imi spune mereu ca vrea sa fie medic (stomatolog). Asa ca ,vezi tu, mi se pare cu atat mai interesanta experienta ta de peste ocean :) De aceea , te asigur ca voi citi tot ce scrii legat de acest subiect si nu numai :) Felicitari pt tot ce ai realizat pana acum si sa nu uit...CASA DE PIATRA <3

    RăspundețiȘtergere

Lasa-mi un comentariu!