11 aprilie 2014

Admiterea la Medicină în SUA

Toată viața mi-am dorit să fiu medic, așa că am avut un traseu clar în viață. M-am axat pe științele exacte în liceu și am învățat cu gândul că voi da la Medicină la Cluj. Pe vremea aceea se intra pe baza rezultatului la examen scris. Cred că tot așa e și în ziua de azi, dar nu știu sigur. Oricum, mai simplu de atât nu se putea. Examen, nota, gata! Eram însă foarte dezamăgită să văd că intrau studenți și cu nota 4 sau mai puțin într-un domeniu unde nu e loc de mediocritate, părerea mea.

Ei bine, aflasem în clasa a XI-a că cineva din liceul meu încerca să studieze în străinătate. Nu mă gândisem până atunci la varianta asta pentru că știam că nu-mi puteam permite să studiez pe la Paris sau Londra, ca să nu mai zic de SUA. Cu toate acestea, nu am lăsat niciodată oportunitățile să treacă pe lângă mine sau să aleagă alții cum să-mi croiesc drumul în viață. M-am interesat frumușel pe Internet despre procedeul de admitere și, cel mai important, despre burse. Așa am aflat că există o șansă și pentru cei care nu sunt copii de bani-gata, dar care doresc ceva mai mult de la viață decât li se oferă în societatea în care trăiesc. Cu susținere din partea părinților, cu moto-ul meu de când mă știu, "Pot eu!," m-am îmbarcat în călătoria vieții mele. Dacă m-aș fi aflat într-un tren virtual și cineva m-ar fi întrebat care e destinația mea, i-aș fi răspuns... "Spre mai bine de atât, căci știu sigur că există un astfel de loc!"

Am ales să-mi urmez Medicina mult visată în SUA, dar nu înainte de a mă lupta cu morile de vânt precum Don Quijote, că de'... așa e în România. Cu perseverență, am trecut peste birocrație și piedici puse de diverse persoane mai puțin bucuroase pentru inițiativa mea, și am răzbit. În acest articol vreau să vă descriu cum ajunge cineva doctor în America. Poate puțini știu!

1) În primul rând, în SUA nu se intră la Medicină imediat după liceu. Trebuie să ai o diplomă în mână pe care o obții mergând la Universitate și alegându-ți o specializare (sau mai multe dacă asta alegi). Asta ar fi echivalentul unei facultăți în România, dar în SUA durează 4 ani. Cei mai mulți obțin diplome în științe cum ar fi Biologia, Chimia, Fizica, Biochimia, Biotehnologia etc. fiind că aceste specializări oferă cunoștințele necesare pentru Medicină.

2) În anul 3 de colegiu (cum se numește aici), studenții încep să se pregătească de admiterea propriu-zisă. Una din cerințele obligatorii este susținerea examenului standard pentru Medicină (MCAT). Acest examen se dă pe calculator într-o locație specială de testări și constă în 3 secțiuni: Științe Fizice, Raționament Verbal și Științe Biologice.

- Științele Fizice testează cunoștințe de matematică, fizică și chimie inorganică
- Raționamentul Verbal este o secțiune cu mai multe pasaje din diverse domenii (uman, social, tehnologic etc.) pe baza cărora trebuie să răspunzi la întrebări. Aici se testează gândirea analitică, înțelegerea textelor și raționamentul.
- Științele Biologice testează cunoștințe de biologie și chimie organică

Examenul durează cam 4 - 5 ore și fiecare secțiune este contra cronometru. Ceea ce face acest examen extrem de greu pentru unii este faptul că întrebările nu înseamnă pură regurgitare de informații pe care le înveți din manuale. Întrebările din toate secțiunile sunt bazate pe pasaje care necesită aplicarea conceptelor învățate în primii 3 ani de colegiu. La secțiunea de Științe Fizice, de exemplu, îți pot da un pasaj despre un experiment de care n-ai auzit în viața ta, dar pe care îl poți înțelege dacă ai cunoștințele de bază. Totul e aplicație! Dacă nu poți adapta informațiile știute la situații noi, înseamnă că nu poți face față situațiilor neprevăzute, iar în Medicină, acestea sunt la tot pasul.

3) Media generală (sau GPA) contează și ea. Cu cât mai mare, cu atât mai bine! Aici notele se dau pe litere (A, B, C, D, F), iar media se calculează de la 0 la 4.0 în funcție de câte credite valorează fiecare curs. Un student mai petrecăreț are în general o medie de 3.0 sau mai mică, dar ca să fii competitiv la admitere, trebuie măcar un 3.58 sau și mai mult. Asta depinde de fiecare Universitate în parte și de notele celorlalți aplicanți.

4) Activitățile extracuriculare și de voluntariat reprezintă o altă variabilă, la fel de importantă. Trebuie să demonstrezi că ești o persoană sociabilă, implicată în comunitate și care poate empatiza cu ceilalți. Se pune preț și pe dăruirea timpului și efortului în comunități dezavantajate social. Aceste activități trebuie documentate binențeles. Dacă ești prins că minți în aplicație, nu te primește nici o facultate de Medicină din țară, deci așa ceva nu se practică.

5) La aplicație se adaugă și un eseu de aproximativ o pagină în care trebuie să convingi comitetul de admitere că esti studentul/studenta pe care ei îl caută. Țin să precizez că e de aproximativ o pagină pentru că a fi succint e o artă foarte apreciată, iar când vine vorba de un eseu atât de important, tinzi să crezi că nici un roman nu poate descrie pasiunea ta pentru Medicină îndeajuns. Eseul trebuie să fie sincer, la obiect și foarte convingător. 

6) Ajută foarte mult să ai premii sau burse obținute pe timpul educației universitare, și chiar cercetare. În SUA se pune preț pe acest aspect fiind că cercetarea pune în mișcare roata domeniului medical și împlicit, aduce mulți bani la buget. Nu trebuie să ai masterat să poți face cercetare, însă. Trebuie doar să VREI! Mi-a plăcut să descopăr că oportunitățile în SUA nu sunt basme. Dacă într-adevăr îți dorești să intri într-un laborator și să înveți să faci cercetare, ți se oferă șansa cu brațele deschise. Ba mai ești și plătit pentru asta! :)

7) La toate acestea se adaugă recomandări de la profesori care te cunosc foarte bine, de la doctori cu care ai lucrat sau de la șefi care te-au supravegheat și cunosc modul în care interacționezi la un loc de muncă. Nu e îndeajuns să strigi tu sus și tare că ești pasionat, motivat, muncitor și altruist... Trebuie să spună alții asta despre tine (obiectiv, nu familia sau prietenii), dar înainte trebuie s-o și demonstrezi. Aceste recomandări se trimit direct la Universitățile la care aplici de către autorul lor (profesori, doctor etc.), deci nu vor trece niciodată prin mâna studenților. E confidențial!

8) Experiența în domeniul medical e FOARTE importantă de asemenea. În cei 3 ani de studenție, trebuie să-ți faci timp să descoperi domeniul dorit și să te convingi că este într-adevăr ceea ce vrei să faci. Asta se poate face prin voluntariat, printr-un job în cabinete medicale/spitale sau prin shadowing. Cea din urmă presupune observarea unui cadru medical, de preferat doctor, în timpul serviciului. Mie asta mi-a plăcut cel mai mult din toate componentele aplicației, mai ales că am dat de o doctoriță Româncă extrem de treabă și profesionistă. :-) Cu acordul pacienților, poți lua parte la consultații. Dacă după o zi de shadowing nu te vezi în papuci de doctor... atunci nu e de tine!

9) Fiecare universitate cere și un anumit curiculum, adică anumite cursuri făcute până la momentul aplicației. În general se cer cursuri de Biologie, Chimie Generală, Chimie Organică, Fizică, Engleză (cursuri de scriere, literatură etc), Psihologie/Sociologie și câteva cursuri de umană. Se caută studenți cu ceva cunoștințe în domenii variate, nu doar pe o singură traiectorie. Trebuie să fii mutidimensional. :-)

10) La final vine și interviul. Fără interviu, nu se intră la nici o Universitate. Pentru a putea ajunge în acest stadiu, însă, trebuie ca toate componentele de care am scris până acum să convingă comitetul de admitere că ești un candidat ce merită cunoscut în persoană. După ce te contactează, te duci frumușel la Universitatea respectivă, fie ea și în celălalt colț al Americii, și te rogi la Dumnezeu să nu spui lucruri trăsnite. :-) După câteva săptămâni, afli verdictul printr-o scrisoare frumos tipărită pe care o vei înrăma cel mai probabil. :-)

Concurența la Medicină în SUA e incredibil de mare (80 pe 1 loc chiar). Poate de aceea meseria este și foarte respectată și bine remunerată. Bine, bine, dar n-am ajuns încă la jurământul lui Hipocrate! După acceptarea la Medicină, urmează alți 4 ani de studiu intens: primii 2 doar teorie, iar ultimii 2 doar rotații in spitale. Despre asta vă voi scrie, însă, într-un alt articol.

8 comentarii:

  1. foarte frumos...multa bafta in continuare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim ptr informati.
    Succes si nult Noroc in continuare.

    Acum, cand exista libertatea de miscare care pana in 1898 ne era ingradita , este momentul pentru transformarea viselor in realitate.
    Trebuie multa munca , vointa, optimism , gandire pozitiva dar si incredere divina.
    Exemplul tau este cea mai buna dovada ca se poate. <3 :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Impresionanta aceasta poveste. O inspriratie pentru toti ce au un vis. Ei trebuie sa isi urmeze visul lor, indiferent de obstacolele pe care le intalnesc in viata.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa este. E prea usor sa ne descurajam sau sa ne acceptam situatia de moment. Insa cu ambitie, perseventa si ceva nebunie nimic nu e imposibil.

      Ștergere
  4. Ok, ok, sunt multe de facut pentru a ajunge la medicina in America, am inteles. Dar sincer, singurul lucru pentru care mi se pare ca merita 100% sa dai medicina din Romania pe cea din America, este practica. Ei fac mult mai multa medicina practica, asta si pentru ca le permite tehnologia. Saptamana trecuta am asistat la o conferinta a unui neurochirurg din Missouri si am ramas placut impresionanta cand ne-a spus ca acolo se practica "antrenamentul" pe sectiunea operabila printata 3D.Bineinteles ca visam cu ochii deschisi la momentul in care asta se va intampla si la noi in tara, dar cum am spus, suntem cu o suta de pasi probabil in urma cu tehnologia. Dar sa stii ca recuperam prin invatat. Daca n-ai ajuns la medicina aici, probabil nu ai cum sa stii, dar imi permit sa iti spun eu. Medicina in Romania este extraordinar de grea, ma refer aici la facultatile de stat, la private cred ca stim cum merge treaba. Trebuie sa fii impecabil sa ajungi la medicina in primul rand si probabil si mai impecabil sa rezisti, sa rezisti cu brio, nu sa-ti platesti 9 re-re-uri din 10 examene de sesiune. La respectiva conferinta, ne-a prezentat si domnul doctor, profesor, inovator al bypass-ului recunoscut international chiar, cate putin din viata unui medicinist american. Cu regret pentru frumoasele tare randuri iti spun, aveti mai mult timp si mai putin de indurat, ca sa zic asa. Medicina romaneasca si europeana in principiu, este evident mai grea. Ar fi interesant sa vii aici, sa traiesti putin din medicina noastra si sa incerci apoi sa compari din ambele unghiuri.
    Mi-a placut mult ce ai scris, dar am simtit nevoia sa-mi spun si eu parerea.
    Succes mult in cariera !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Merci de comentariu! Nu ma supar deloc de cele spuse, dar let's agree to disagree! :) Eu doar am expus procesul de aplicatie si motivele personale pentru care am ales sa fac acest pas. Poate mai foloseste si altuia. Nu am scris cu scopul de a denigra medicina din Romania. Nici gand. Asa cum am scris, chiar ma pregateam intens de examenul de admitere la medicina in Romania cand aflasem ca exista alternative. Am fost premianta si olimpica, deci n-a fost vorba sa nu "ajung" la medicina in Romania. Ma uitam pe listele de admitere si sa vad ca se intra si cu nota 4 a fost total deprimant. No thanks. Mi-am testat limitele si am decis sa imi fac profesia undeva unde medicii sunt apreciati si sunt conditii de munca si de invatat daca tot despre asta vorbim. Se va ajunge si in Romania (la stat) la standardele din afara in termen de spitale, tehnologie si salarii, sper, dar nu am vrut sa astept pana se va intampla asta. Nu stiu de ce crezi ca in America nu e greu la medicina... poti sti asta doar daca ai trecut prin aceasta experienta. In primul rand selectia e extrem de severa si aplicatia in sine consta in mult mai mult decat o nota la un examen. Se da si un test de 5-6 ore la biologie, chimie si fizica de nu stii pe ce planeta esti cand termini, dar pe langa asta trebuie sa ai note excelente la prima facultate (probabil stii ca aici nu se intra direct din liceu), sa ai mii de ore de voluntariat si expunere la mediu, scrisori de recomandare, eseuri etc. + interviul in persoana. Trebuie sa dovedesti ca asta iti doresti cu adevarat sa faci in viata si ca ai potentialul sa ai succes in cariera, nu ca vrei sa fii doctor ca asa a zis tata sau asa e la moda (am avut astfel de colegi in liceu, nu inventez). E greu sa intri, dar cum ai spus si tu, si mai greu e sa rezisti cei 4 ani plus 3-7 in functie de specializare. Nu sunt de acord ca aici avem mai mult timp tinand cont ca toata medicina se face in cei 4 ani de medical school. Cat despre "indurat"... fiecare are propria experienta. Probabil se indura mai mult in Romania din cauza conditiilor din camine, a profesorilor corupti, a lipsei de tehnologie cum ai zis si tu, dar daca asta e realitatea, de ce sa stau? Si aici se 'sufera" pe alte niveluri... dorul de casa, presiunea de a nu irosi o oportunitate atat de rara, presiunea de a ne asimila in noua cultura... se indura si aici sa stii. :) O fi medicina romaneasca si europeana "mai grea"? Eu zis ca stiinta in sine e aceeasi. Concluzia mea e ca e mult mai "placut" sa faci medicina in afara si ai mai multe "tools" prin care sa-ti ajuti pacientii la finalul drumului de student. Despre asta e vorba in final, ce putem face pentru bolnavii care depind de cunostintele si de empatia noastra pentru a-i ajuta.

      Ștergere

Lasa-mi un comentariu!